Szkoła Podstawowa w Zagórzycy

Logopeda

PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

 

rok szkolny 2020/2021

 

1. Diagnoza logopedyczna.

2. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.

-         Ćwiczenia oddechowe.

-         Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.

-         Ćwiczenia emisyjno- głosowe.

3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy.

-         Wywołanie głoski w izolacji.

-         Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach.

-         Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach.

-         Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.

-         Ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.

4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.

-         Ćwiczenia ortofoniczne.

-         Ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego.

-         Ćwiczenia i zabawy z muzyką- logorytmika.

-         Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).

 

CEL I GŁÓWNE ZADANIA TERAPII


1. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.

2. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.

3. Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.

4. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.

5. Usprawnianie techniki czytania i pisania.


PLAN PRACY


1. Prace organizacyjne: przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej, zebranie pomocy dydaktycznych.

2. Diagnoza logopedyczna - kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych, konsultacje z wychowawcami klas, założenie dokumentacji.

3. Ćwiczenia logopedyczne.

-         Oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćw. oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćw. emisyjne, ćw. ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

-         Głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.

-         Słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.

-         Artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej.

-         Leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne, ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.

4. Współpraca z rodzicami, wychowawcami klas, pedagogiem. Instruowanie o sposobie korekcji mowy, pokaz ćwiczeń, informowanie o postępach.

 

 

 

PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

 

Dzień tygodnia

 

Godziny

Poniedziałek

12.35 – 14.10

Wtorek

10.40 – 13.20

Środa

07.20 – 08.20

Czwartek

12.35 – 14.10

 

 

 

 

 

Dorota Gudebska

neurologopeda

  • Kontakt

    Szkoła Podstawowa im.Zjednoczonej Europy w Zagórzycy

    Zagórzyca 20

    76-231 Damnica

    tel/fax 59 8113 421

    email : sekretariat@spzagorzyca.szkolnastrona.pl